Jeste li ikada razmišljali šta su delovi knjige i koliko je to važno za vas kao autora?Sa dobrim formatiranjem, na pola puta ste do izdavača.
U ovom textu volela bih sa vama svima koji imate želju, na početku ste ili ste zaista već napisali knjigu, da podelim sve one važne delove koje jedna knjiga treba da sadrži.
E sad, za one koji su već napisali, svaka čast, ali možda će biti dodatnog posla, jer ćete morati da ispravljate. Hm, ljutite se??
A zašto želim da se posvetim baš ovom?
Zato što, sigurna sam, želite da vaša knjiga osvoji urednika, zar ne?
Da, znam, reći ćete, pa zar to nije priča, tema knjiga – jeste, ali..
Poznajem mnoge kojima je rukopis vraćen, jer nisu ispoštovali osnovne stavke. Zvuči kao da nije fer, ali je tako.
Ono što je važno pre samog sadržaja, jeste prvi utisak – a taj utisak urednici će dobiti na osnovu nekoliko stavki.
Izgledajte kao pravi profesionalac! Ko će tada moći da vam odoli??
Hajde da vidimo koje su to važni delovi knjige i kako se piše roman!
Ukoliko imate blokade prilikom pisanja oslobodite svoju kreativnost i prevaziđite prepreke koje vas koče pri pisanju!
Preuzmite besplatan eBook ‘Uverenja koja vas koče da pišete’ i otkrijte svoj potencijal.
Upiši svoje podatke i knjiga stiže na vaš email, ali obavezno proverite i SPAM!
1. Naslovna strana
Vrlo jednostavno! Ova strana, baš kao i mnoge knjige koje ste pročitali, treba da sadrži naslov i vaše ime. Na samom početku od vas se ne očekuje da budete i dizajner, ako jeste plus jedan za vas.
Polako, dok dođete do dizajna, trebaće vam mnogo vremena. Za sam početak, dovoljno je da ispoštujete pravilo šta se piše na naslovnoj strani.
Moj bonus savet: kada birate naziv za svoju knjigu, trudite se da bude što privlačniji. Zamislite sebe u knjižari! Koji i kakav naslov će vam privući pažnju za čitanje? Hm…
Mislite o tome. Ukoliko ste propustili čitanje moje prve knjige “Avanture mladog Milisava”, možete mi pogledati i naručiti na linku: https://www.blogana.rs/avanture-mladog-milisava/
2. Stranica sa posvetom
Može, a i ne mora; ali sam sigurna da ste primetili da se u mnogim knjigama nalazi baš ovaj deo. Često pisci žele svoje delo nekome da posvete ili je to baš osoba koja ih je inspirisala da napišu svoju knjigu.
Dovoljno je da bude jedna rečenica.
3. Sadržaj
Ovo je potrebno uglavnom za akademske knjige, ali se, naravno može koristiti i u romanu ako ima više poglavlja. I poželjno je!
Zanemarite brojeve stranica za sada, jer će se oni promeniti kada vaš rukopis prvo pregleda urednik, a nakon toga ide i prelom.
4. Epigraf
Kratak citat koji se odnosi na vašu temu.
To može biti isečak iz teksta pesme, stih iz pesme ili izjava poznate osobe. Ali, uvek, uvek i opet ponavljam uvek, tražite odobrenje za materijal zaštićen autorskim pravima i u potpunosti navedite izvor.
5. Predgovor
Nalazi se prvenstveno u publicističkim knjigama, ovo možete napisati vi ili neko drugi.
Po svaku cenu, pravilno napišite predgovor! Ukratko: predgovor je vaš uvod u književno delo!
Shvatate sada koliko je važno?
6. Stranica zahvalnice
Time se prepoznaju svi koji su vas možda inspirirali ili vam na bilo koji način pomogli tokom pisanja vaše knjige—možda vaš mentor, urednik itd.
7. Prolog
On se uglavnom nalazi u fikciji, ali treba se koristiti vrlo štedljivo.
Prolog predstavlja prvi deo književnog dela i njegova uloga jeste uloga uvoda!! Cilj prologa jeste da objasni likove i radnju i da ih smesti u širi kontekst, tako što čitaocu upravo daje najbitnije informacije da razume dalji tok.
Čitaoci često umeju da preskoče ovaj deo, pa ukoliko je prolog apsolutno neophodan, pokušajte da ga preskočite.

8. Epilog
Epilog po definiciji se nalazi na kraju vaše knjige i predstavlja završnu reč.
09. Pojmovnik
Pojmovnik služi kao vodič za ezoterične pojmove u knjizi ili retke, nepoznate, izmišljene pojmove u romanu. Dakle, u ovom delu trebalo bi da se nađe objašnjenje za svaki nejasan pojam spomenut u knjizi.
10. Biografija autora
Na poslednjoj stranici ukratko ispričajte svoju priču, dakle samo najvažnije stvari i podatke o vama. Čak možete navesti i vaš kontakt, ukoliko imate i pišete svoj blog, ali naravno ne i telefonski broj.
Ovde bih dodala i to da postoje još neki delovi knjige o kojima bi trebalo da povedete računa, a zavise od žanra i teme o kojoj pišete.
Ukoliko pišete stručnu knjigu iz oblasti kojom se bavite, npr.medicina, neophodno je na kraju knjige navesti sve izvore koje ste koristili za pisanje.
Sada vam je jasnije zašto su delovi knjige važni??
I još da dodam: važno je formatiranje -to vam sigurno niko neće reći sve do onog trenutka, kada dođe do slanja rukopisa.
Bolje se pripremite na vreme. A evo i kako!
Kako formatirati svoju knjigu?
Svaki izdavač može imati svoje kriterijume za slanje rukopisa. Osim samog rukopisa, uglavnom se traži biografija i kratak sinopsis. U najboljem slučaju, ako imate i recenziju, obavezno je pošaljite.
Vi želite da im pružite naravno sve što je neophodno i da im u samom startu dokažete da se radi o suvom profesionalcu, zar ne?
Neki izdavači ne daju nikakva uputstva osim “standardnog formata rukopisa”, ali nemojte sebi dozvoliti da budete neuredni. Tu mislim, pre svega na rukopis koji nije uopšte formatiran, nema pasusa, nema razmaka, naslova i sl.
Ovo su opšta pravila koja će učiniti vaš rukopis profesionalnim:
- Koristite font 12
- Koristite isto pismo sve vreme, najčešće je Times New Roman
- Samo crni tekst na beloj pozadini
- Napravite zaglavlje sa naslovom na kom piše vaše prezime i broj stranice; zaglavlje bi trebalo da se pojavi na svakoj stranici osim na naslovnoj stranici
- Prored je 1.5
- Samo jedan razmak između rečenica
- Tekst treba poravnati u ravni levo i neravno desno, a ne poravnati
- Ukoliko se rukopis sastoji od više poglavlja, nakon svakog naslova, koristite dva razmaka i počnite sa lepim pisanjem.
Ova uputstva ne znače da prilikom pisanja brinete više o samom formatiranju, nego o pisanju, svom kreativnom pisanju – jasno vam je šta je vaš imperativ.
Ukoliko se držite ovih smernica, već ste jako blizu toga da vaš rukopis, zainteresuje izdavača. Ako vam je potrebna pomoć, slobodno mi pišite ovde.
Ako vam se sviđaju moje priče, možete me pratiti na Instagramu.
View this post on Instagram