dijalog primer

Ako vas u pisanju najviše muči dijalog, primer i vežbe u nastavku mogu vam olakšati dalji rad na rukopisu. Evo kako treba da izgleda razgovor.

Čini se kao da je najteže napisati dijalog, dobar dijalog, rekla bih. Kada dvoje ljudi priča, ne sme da bude monotonije, a opet čitalac treba da zna kako se svaki od učesnika u razgovoru oseća, kako diše, koje emocije su pristune, koji je ton obraćanja itd.

Za vežbanje dijaloga možete i sami sebi zadati neke vežbice, bukvalno ideje možete naći u svakodnevnom životu. Dva studenta dogovaraju se oko lažiranja ispita, ili npr. momak i devojka, posle svađe nijedan od njih ne želi prvi da započne razgovor, jer su ljuti itd.

Sećam se, moj mentor nakon čitanja mog rukopisa i prve knjige “Mare Magnum”, jedino na šta mi je skrenuo pažnju da se poboljša jesu upravo dijalozi.

Da bi oni bili što bolji i kako biste održali pažnju čitalaca sve vreme i držali ih budnim, evo predloga za neke vežbe.

Ali pre toga, ukoliko imate blokade prilikom pisanja oslobodite svoju kreativnost i prevaziđite prepreke koje vas koče pri pisanju!

Preuzmite besplatan eBook ‘Uverenja koja vas koče da pišete’ i otkrijte svoj potencijal.

Upiši svoje podatke i knjiga stiže na vaš email, ali obavezno proverite i SPAM!

Dijalog primer 1.

Napišite scenu dijaloga između dva tinejdžera koji se svađaju oko toga da li da ukradu jaknu poznatog dizajnera. Jedan od njih dvoje, to je radio ranije, dok drugi nikada u životu ništa nije ukrao.

Na pola razgovora “okrenite” stavove i neka počnu da se zalažu za suprotan pravac akcije. Ovo je ono što je poznato kao preokret dijaloga i pomoći će vam da napravite iznenađujuće preokrete u svom dijalogu.

Bez dobrog dijaloga nema ni dobre knjige, a kako napisati knjigu je tema o kojoj sam već pisala, pa se vratite i na taj text.

Knjigu o Milisavu možete naručiti klikom na sliku po AKCIJSKOJ ceni od 600,00rsd!

Knjiga Avanture mladog Milisava
            OMILJENA KNJIGA ZA DECU

Vežba 2.

Žena dolazi kući i primećuje da je muž potrošio mnogo novca na nekoliko stvari, iako su se dogovorili da će štedeti novac, jer je on nedavno ostao bez posla.

Supruga ne govori ništa direktno mužu o tome šta je kupio, ništa mu ne prigovara. Dijalog bi trebalo da bude kritičan prema suprugu, ali ne u vezi sa budžetom, novcem ili onim što je kupio. Omogućite čitaocu pristup njenoj glavi – njene misli treba da stoje u snažnom kontrastu sa onim što ona zapravo govori naglas.

Ovo je vežba kontrasta u kojoj treba da naučite kako se suprotstaviti mislima i dijalogu na način koji čitaocu pruža maksimalno zadovoljstvo.

Vežba 3.

Važno je pisati jednostrani dijalog, kako bi se dobio osećaj proširenog govora. Za ovu vežbu ćete napisati šta bi majka ili otac rekli svom detetu koj je odrasla osoba, sin, radi na naftnoj platformi ili na prekookeanskom brodu, i nisu se videli godinu dana ili duže.

Šta žele da kažu svom detetu? Napišite to!

Vežba 4.

Napišite svađu između dvoje ljudi dok treća osoba viče nervozno sve vreme: “Hajde, moramo da idemo!” Svaki put urla sve BRŽE I NERVOZNIJE, sve do četvrtog puta kada govornici konačno prekinu razgovor i odu. Ovo je odličan način da se dijalogu da osećaj eskalacije i vrhunca.

To dolazi od SPOLJNE sile, sa strane, a ne od samog razgovora, tj.učesnika.

Dijalog primer i vežba 5.

Uzmite dijalog koji ste već napisali u kratkoj priči i romanu i prebrojite reči. Sada pokušajte da ga smanjite tako što ćete “iseći” najmanje 50% napisanih reči.

Fokusirajte se na presecanje samog dijaloga, a ne na misli/radnje koje okružuju dijalog. Kada to završite, pročitajte naglas – obe verzije – koja zvuči bolje? Koji zvuči prirodnije? Koji zvuči snažnije?

Inače, ovde bih dodala da ćete od svakog urednika uvek dobiti savet da sve ono što mislite da treba da skratite, vi skratite. Kada izdavač i prihvati rukopis, budite spremni da će urednik seckati gde god to može!!

Nekada kada nas “uhvati”inspiracija ne umemo da se zaustavimo, a tako napisan text može da sadrži mnogo reči koje su višak!!

Vežba 6.

Odaberite dijalekt (Leskovac, Vranje, Novi Sad, Pirot ili Niš). Sada stavite ovog lika u scenu u kojoj je pogrešno shvaćen zbog svog dijalekta.

Šta kažu drugi kao odgovor?

Ukoliko su vam potrebna dodatna uputstva za pisanje, možete mi pisati na ovom linku:

https://www.blogana.rs/sta-sve-mozemo-raditi-zajedno/

Ukoliko vam je potreban mentor na vašem putu do prve knjige, moj mentorski program čeka na vas. Pogledajte na ovom linku: https://www.blogana.rs/mentorski-program/

Vežba 7.

Pišite dijalog između dve klase ljudi: jedne bogate i visoko obrazovane, i druge siromašne, niže, radničke klase. Svađaju se oko toga kako da se spasi mačka koja je pala u duboku jamu. Možete koristite sleng kako biste pomogli čitaocu da napravi razliku.

Vežba 8.

Neka lik u knjizi objasni zašto je žena sa 16. godina pobegla od kuće, napustila roditelje i rodila dete. Ona je sada starija žena, a razloge treba da objasni četvoro ljudi, i to:

  • Njeno petogodišnje dete
  • Policajac
  • Prijatelj iz srednje škole
  • Starija žena u baru

Vežba 9.

Napišite scenu seksa u kojoj jedan partner postaje frustriran i ljuti se. Koristite govor tela da naglasite dijalog (jedan pokušava da dodirne drugog, dok drugi (on/ona)odbija i fizički i verbalno). Do kraja rešite nesuglasice i neka ponovo postanu intimni.

Vežba 10.

U ovoj vežbi vežbate da različiti likovi zvuče drugačije sa istom rečenicom: “Voleo bih da prestaneš sa tim.” Likovi će biti:

  • Diplomac Sorbone
  • Devojka koja juri bogate muškarce
  • Snob
  • Programer
  • Skijaš

Vežba 11.

Napišite dijalog između dva lika koji će uskoro biti ubijeni. Ne dozvolite im da uopšte pričaju o svojoj smrti koja im definitivno predstoji, već će njihov razgovor biti o omiljenoj hrani.

Njihova rasprava o njihovoj omiljenoj hrani  treba da ima temeljno značenje njihovim poslednjim satima života.

Vežba 12.

Za ovu vežbu dijaloga, muž dolazi kući s posla, a njegova žena je upravo saznala da ju je prevario. Šta bi mu rekla, a da on ne otkrije da ona zna za njegovu prevaru?

Dijalog primer 13.

Vežba: Pokušajte napisati dijalog u kojem jedan lik stalno ponavlja istu frazu tokom celog razgovora. Probajte jednu od ove četiri fraze, bez obzira šta druga osoba kaže.

  • Jeste li sigurni u to?
  • Ne verujem ti.
  • Ali ja sam najbolji
  • Misliš?

Vežba 14.

Za ovu vežbu pisanja, imaćete dva lika koji govore o trećem liku koji igra neku društvenu igru. Taj treći lik ne učestvuje u razgovoru, ali on/ona može da čuje sve što ova dva lika govore.

Kako se njihov razgovor menja ako na pola puta shvate da ih upravo ta osoba o kojoj pričaju može čuti?

Vežba 15.

Majka i otac voze se kolima, a na zadnjem sedištu su im petogodišnja kćerka i sedmogodišnji sin. Naterajte roditelje da razgovaraju o vrlo osetljivoj temi (razvod, pobačaj, upotreba droga, itd.) samo nagoveštavajući temu kako deca ne bi razumela o čemu oni zapravo pričaju.

Ovo je sjajan način da naučite kako pisati dijalog koji nije tako direktan.

dijalog primer i vežbe

Vežba 16.

Napisaćete neki nepristojan dijalog. Iako se uglavnom likovi sve vreme suzdržavaju od toga da kažu ono što misle, imaćete pauzu i nakon toga krenuti sa psovkama.

Dakle, izgradite scenu vrlo pristojnim dijalogom, a zatim napravite prekretnicu nakon koje sledi ljutito “lajanje”.

Vežba 17.

Napišite scenu dijaloga oca i njegovog sina tinejdžera. Sin je upao u nevolje u školi, a otac ga grdi zbog toga. U prvoj polovini, neka dijalog bude izuzetno brz, a u drugom delu usporite malo razgovor između oca i sina.

Vežba 18.

Počnite lepo pisanje tako da dve osobe razgovaraju: jedna je veoma pričljiva, dok druga priča veoma malo. Ona osoba koja priča malo, treba da komunicira:

  • Govorom tela
  • Gestovima
  • Izrazom lica
  • Neverbalni zvukovi (šmrkanje itd)

Ova vežba je mnogo dobra i ona će ojačati vašu sposobnost da svom dijalogu dodate govor tela i sprečiće vas da se previše oslanjate samo na dijalog u sceni i reči.

Dijalog primer 19.

Dva lika u dijalogu su ljuta zbog nečega, ali odbijaju da direktno raspravljaju o tome i da se suoče. Umesto toga, naterajte ih da se raspravljaju o sporednoj temi.

Ovo su samo neke ideje, a ima ih zaista mnogo. Tražite inspiraciju u TV emisiji, u knjigama koje čitate, u životu, naravno. Videćete vremenom kako dijalozi postaju jasni, tačni, intrigantni i sve ono što treba da budu, kako bi čitaoca “držali budnim”. Vaše kreativno pisanje vremenom postaće baš ono poput najpoznatijih svetskih književnika.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *