Ukoliko maštate o samostalnom izdavanju knjige u Srbiji,dobrodošli u vodič koji će vam dati odgovore na pitanje kako samostalno izdati knjigu.
Samoizdavaštvo u Srbiji pruža izvanrednu priliku za autore koji žele da svoje kreativno delo približe publici bez izdavačke kuće. Postoji mnogo koraka koje se ne mogu preskočiti, ali samizdat obuhvata i korake nakon štampanja knjige.
Tu su i promocija, i prodaja, i marketing itd. Danas, kada je sve online, kroz digitalni marketing, izgradite prisustvo na društvenim mrežama, koristeći blogove, vlogove i interakciju sa čitaocima. Nastavite da učite i da se razvijate, jer niko vam znanje ne može oduzeti, a kreativno pisanje je neprestani proces učenja.
Na samom početku, definišite svoju ciljnu publiku, zapravo za koga je vaša knjiga, kome se vi to obraćete. Ko želite da vas čuje? A tu su i koraci formatiranje, dizajn i uređivanje.
Ali krenimo redom!
Ali pre svega, ako imate blokade prilikom pisanja oslobodite svoju kreativnost i prevaziđite prepreke koje vas koče pri pisanju!
Preuzmite besplatan eBook ‘Uverenja koja vas koče da pišete’ i otkrijte svoj potencijal.
Upiši svoje podatke i knjiga stiže na vaš email, ali obavezno proverite i SPAM!
Kako samostalno izdati knjigu u Srbiji?
Dok se suočavate sa izazovima i brinete kako samostalno izdati knjigu u Srbiji nemojte se obeshrabriti. Mnogo je stvari koje vas mogu u samom startu odvratiti od vaše želje i snova o kojima maštate, ali samo zamislite koliko ljudi će se obradovati vašoj knjizi.
Možda ćete im otkriti neke nove poglede na život, ukoliko pišete stručnu knjigu iz oblasti u kojoj ste školovani, daćete im priliku da pročitaju nešto novo. Mnogo je razloga da ne odustanete!!
Ne zaboravite da je strast, posvećenost i učenje ključno za postizanje uspeha. Bez obzira na sve prepreke, svaki napisani red može biti korak ka stvaranju sopstvenog literarnog puta.
Osim što samostalno možete izdati knjigu, naravno to može biti i uz izdavača, a u tekstu o kom sam pisala već imate detaljan vodič za oba načina izdavanja knjiga. Podsetite se šta sam sve napisala OVDE.
1. Pripremite se
Šta sada to znači? Hm…
Pre nego što se upustite u izdavačku avanturu, razmislite o tome zašto želite da budete pisac. Definišite svoju strast prema pisanju i postavite ciljeve koje želite postići. Jasno razumevanje vaših motiva i očekivanja omogućiće vam da usmerite svoje napore na pravi način.
Dakle, važno je sebi da odgovorite na pitanje: zašto ja želim da se bavim pisanjem. Kasnije će odgovor kako samostalno izdati knjigu biti mnogo lakši. Verujte mi.
2. Budite posvećeni
Disciplina postaje važna kako biste održali fokus na svom cilju. Odredite vreme u toku dana i neka svaki dan ima svoje određeno vreme posvećeno pisanju. Nekada ćete pisati nekoliko rečenica, nekada više strana , ali važno je da vam olovka ne zarđa 🙂
Stvaranje navike će vam pomoći da prebrodite prepreke koje se mogu pojaviti.
3. Umetnost revizije i korekture
Kada završite sa pisanjem, jeeeeee, to je vaš prvi rukopis, i rekla bih tu sada kreće zabava.
Nemojte biti nestrpljivi i ne žurite sa objavljivanjem.
Proces revizije i korektura je ključan korak ka stvaranju visoko kvalitetnog dela. Prva verzija vašeg teksta može biti sjajna, ali ona zahteva temeljan, veoma posvećen pregled. Vratite se ponovo (i ne samo jednom, nekada će biti potrebno više puta) i prođite kroz svaku rečenicu, analizirajte ritam priče i proverite da li svaka reč odražava tačno ono što želite da izrazite.
Osim strukturnih i stiliskih aspekata, obratite posebnu pažnju na gramatičke i pravopisne greške. Postoji šansa da su vam promakle u vrtlogu stvaralačkog procesa. Samostalno čitanje i revizija su korisni, ali dodatno angažovanje profesionalaca je preporuka. To će biti još jedan korak ka vašem samostalnom putu izdavanja knjige.
Veštim okom lektora, svaki nedostatak će biti otkriven i ispravljen, a kvalitet vašeg rada će biti podignut na mnogo veći nivo. Ovde bih uvek preporučila i urednika, to je osoba koja će čitati vaš rukopis i nekim rečenicama uneti, pa rekla bih, svežinu.
4. Grafički dizajn i izrada korica
Često kažu da knjizi ne treba suditi po korici, baš kao i ljudima, zar ne? Slažete li se sa tim, baš me zanima?
E sada, u realnosti, bar što se knjige tiče, nije baš tako. Prve vizuelne impresije često utiču na čitaoca. Kada se upustite u dizajniranje korica, razmislite o tonu i estetici vašeg dela.
Grafički dizajn treba da PRIKAŽE ŠTO BOLJE atmosferu knjige i da bude u skladu sa njenom suštinom.
Izbor fonta, boje i slika treba da bude pažljivo promišljen. Dobar dizajn korica ne samo da privlači čitaoce, već i pruža vizuelno iskustvo koje dodaje vrednost čitanju. Angažovanje profesionalnog dizajnera sa iskustvom u književnoj grafici će osigurati da vaša knjiga privuče pažnju i pre nego što se čita prva reč.
Drugo, zamislite samo knjigu za decu, kada već pišem o koricama. Šta mislite sada jesu li važne korice?
Ja kada sam pisala knjigu o Milisavu,jako sam vodila računa ko će mi biti dizajner i dugo sam razmišljala o naslovnoj strani. Sve je ispalo super zahvaljujući sjajnoj Maši.
Osim dizajna, čeka vas i prelom teksta, koji možete sami, ali i uz pomoć ljudi u štampariji završiti.
Ukoliko ste propustili čitanje moje prve knjige “Avanture mladog Milisava”, možete mi pogledati i naručiti OVDE.
Ili jednostavnim klikom na sliku ispod naručite odmah svoj primerak!!

5. Štampa
I evo nas kod koraka koji je možda najvažniji. Oke, sve ste super uradili, priprema je završena i šta sada? Hm…
Konatktirati štamparije!
Preporučljivo je, NARAVNO, da se raspitate kod više štamparija kako biste dobili različite ponude u pogledu cene, kvaliteta i uslova.
Većina štamparija će vam pružiti informacije o formatima, papiru, vrsti korica i drugim tehničkim detaljima. Takođe, možete tražiti uzorke kako biste ocenili kvalitet štampe i izbora materijala.
Osim štamparija, ovde bih pomenula i “nešto između”. Šta je sada to?
Postoje izdavačke kuće u Srbiji koje će sve ovo što sam ja nabrojala prethodno uraditi za vas, ali vam naplatiti, baš kao i štampu. Prednost je u tome što će vam možda biti lakše što se tiče dalje distribucije i marketinga. Opet, kažem možda.
Vi razmislite, na kraju sami donosite odluku!
Što se tiče ISBN broja i CIP-a, za to ste čuli, nadam se 🙂 evo par reči!
ISBN broj (International Standard Book Number): ISBN broj je jedinstveni identifikator koji omogućava jednostavno praćenje i identifikaciju knjiga. U Srbiji, ISBN brojevi se izdaju od strane Narodne biblioteke Srbije. Da biste dobili ISBN broj, treba da podnesete zahtev sa osnovnim informacijama o knjizi. Obratite se Narodnoj biblioteci Srbije kako biste dobili više informacija o proceduri i uslovima.
CIP (Cataloging-in-Publication): CIP je bibliografski zapis knjige koji omogućava lakše indeksiranje i pronalaženje knjige u bibliotekama. Takođe ga izdaje Narodna biblioteka Srbije. Procedura za dobijanje CIP-a uključuje podnošenje zahteva uz pružanje informacija o knjizi. CIP se obično dodaje na praznu stranicu unutar knjige.
6. Distribucija i marketing
Sve ste sami završili do ovog koraka, i ponosni ste na sebe. I treba da budete, ali ko zna da ste vi to sami sve završili i da imate knjigu? Ko osim vaših najbližih, naravno?
Knjiga je sada spremna da ugleda svetlost dana, i fokus se odmah okreće distribuciji i marketingu.
Ova faza je ključna kako bi vaše delo stiglo do ciljne publike. Istovremeno, to je prilika da se povežete sa čitaocima i izgradite lojalnu publiku.
Razmotrite sve opcije distribucije – od online prodaje, preko lokalnih knjižara, do prodajnih štandova na knjižarskim sajmovima.
Profili na društvenim mrežama u današnje vreme su od suštinskog značaja.
Aktivno kreiranje sadržaja, poput blogova, vlogova i interakcije sa pratiocima, pomoći će vam da izgradite svoju zajednicu. Kombinujte online prisutnost sa lokalnim događajima, poput čitanja i potpisivanja knjiga, kako biste se direktno povezali sa čitaocima.
Dobar marketing će vas izdvojiti i pomoći vam da vašu knjigu predstavite svetu.
Dakle, kao samostalni pisac i izdavač, uloga promocije i angažmana ne završava se nakon objavljivanja knjige. Aktivno se uključite u promociju vašeg dela. Kreirajte blog ili vlog gde ćete deliti iza kulisa trenutke svog lepog pisanja, inspiraciju, izazove i uspehe. Upotrebite društvene mreže da delite delove teksta, citate i informacije o događajima. Kroz direktnu interakciju sa čitaocima, stvarate dublju vezu i veću lojalnost.
Neko će reći sada, sve to ja sam/a moram da radim?! Da, da baš tako! Ako mislite da ne možete sve sami, možete mi pisati za konsultacije i dalju podršku u radu na blogana.rs@gmail.com
7. Nastavak učenja
Iako je objavljivanje knjige veliki uspeh, proces učenja i rasta kao pisca ne prestaje, nikada. Rekla bih i kao profesija lekara – celoživotno učenje.
Čitajte druge autore, prisustvujte književnim događajima i radionicama – uključite se u aktivnosti koje će vam dati priliku da napredujete.
I za kraj poruka, ukoliko zaista verujete u to što pišete, smatrate da je vredno čitanja i da ima dobru poruku, da može na bolje da promeni bar jedan život, uzmite konce u svoje ruke i povlačite sami dalje korake.
Ukoliko vam je potrebna pomoć u procesu pisanja knjige ili se i dalje pitate kako samostalno izdati knjigu, možete mi se javiti za podršku u radu.