U srcu svake dobre knjige leži temeljno i vrlo detaljno planiranje, proces koji oblikuje vašu inspiraciju u priču koja će čitaoce uvući duboko u vaš svet.
U ovom vodiču, bavimo se važnim koracima u planiranju knjige. Bez obzira da li ste iskusni pisac ili ste tek na početku svoje kreativne avanture, ovaj tekst će vam pomoći, ja se barem nadam, da stvorite čvrst temelj za vaše literarne ambicije.
Kroz razvoj karaktera, izgradnju zapleta, definisanje teme i strukture, saznaćete, kako da vašu kreativnost pretočite u jedno posebno delo koje će zadiviti čitaoce. Nećete uspeti svakog da zadivite, ali ako spete da utičete i promenite bar jedan način razmišljanja ili dotaknete emocije bar jedne osobe, uradili ste pravu stvar.
Meni lično puno znači kada dobijam i dan danas pitanja o Milisavu. Komentare da deca jedva čekaju nastavak i drugi deo knjige. čak i to da gde god se pojavi crni mačak deca se sete Milisava itd.
To je ono što će svakom piscu značiti – da njegovo delo živi!
Hajde brzo da prođemo kroz važne korake koji će vam olakšati vaše kreativno pisanje knjige!
Ali pre samih koraka, ukoliko imate blokade prilikom pisanja oslobodite svoju kreativnost i prevaziđite prepreke koje vas koče pri pisanju!!
Preuzmite besplatan eBook ‘Uverenja koja vas koče da pišete’ i otkrijte svoj potencijal.
Upiši svoje podatke i knjiga stiže na vaš email, ali obavezno proverite i SPAM!
1. Definisanje koncepta
Prvi korak u planiranju vaše knjige je usmeravanje vaše inicijalne ideje i transformacija u jasnu koncepciju. Ova faza zahteva duboko razmatranje teme kojom se bavite i poruke koju želite da prenesete čitaocima.
Postavljanje temeljnih pitanja kao što su “Zašto je ova priča važna?” i “Šta želim da čitaoci osećaju?” pomaže vam da postavite osnovne smernice za svoj rad.
U ovom koraku razmatrite ton priče – da li će biti ozbiljan, humorističan, tužan ili inspirativan.
2. Razvijanje zapleta i likova
Drugi korak se bavi konstrukcijom osnovne da kažem “infrastrukture” vaše priče. Razvijate glavne likove i antagonistu, njihove karakteristike, ciljeve i sukobe. Mapirajte putovanje glavnog junaka, prepreke sa kojima se suočava, koji su izazovi, pitanja koja sebi postavlja i način na koji će se transformisati tokom priče.
Osim likova, takođe razvijate zaplet – seriju događaja koji pokreću radnju i održavaju čitače zainteresovanima. U ovoj fazi, počinjete da stvarate emocionalnu konekciju između čitalaca i vaše priče.
3. Postavljanje ciljeva
Kada je osnovna struktura postavljena, treba da definišite jasne ciljeve za svoj rad. Razmislite o svrsi vašeg dela -šta je cilj? Ono što sam spomenula u uvodu – da li želite da podstaknete promene u mišljenju čitalaca, da ih zabavite ili samo informišete?
Postavljanje ovih ciljeva pomaže vam da ostanete fokusirani tokom pisanja i usmereni na ono što želite da postignete. Ovde takođe možete razmisliti o svojoj ciljnoj publici – kome je vaša knjiga namenjena i kako ćete je privući.
Jasniji ciljevi vam omogućavaju da donosite odluke koje podržavaju vašu svrhu i ciljnu grupu, što rezultira snažnijim i doslednijim radom.
Biće vam lakše, kada knjiga bude gotova i odštampana da dođete do svoje publike, jer već unapred znate za koga je pisana. Dobro definisani ciljevi, pola puta su do cilja.
E sada, moja je preporuka da koristite ukoliko želite SMART ciljeve, i da svaki korak definišite. Kada ćete knjigu napisati, merljive i ostvarive ciljeve.
4. Struktura i podela
Razmislite o opštoj strukturi vaše knjige koju pišete. Da li će biti podeljena na više poglavlja? Zašto? Kako ćete voditi čitaoca kroz priču? Definišite osnovni okvir vaše knjige.
Formatiranje je važno, baš kao i kod svake priče, texta ili pesme uostalom koju pišete.
5. Pravljenje planova za poglavlja
Svako poglavlje treba imati svoj cilj i svrhu. Napravite kratke planove za svako poglavlje, istražujući ključne događaje i razvoj likova. Šta je to što će se naći i u kom poglavlju i zašto. Koje ćete detalje, zvukove i mirise staviti baš u taj deo knjige.
6. Vremenska linija
Ako vaša priča obuhvata određeni period, uspostavite jasnu vremensku liniju. Ovo će vam pomoći da održite doslednost i logičnost. Nemojte da se pogubite, pa da se u sedmom poglavlju pojavi odjednom neki brat, za koga niko ne zna 🙂
Ne zna, jer ste zaboravili da ga spomenete na samom početku, kao važnog lika u knjizi!
7. Detaljno isplanirajte ključne scene
Identifikujte ključne trenutke u priči i detaljno ih isplanirajte. Ove scene su temelj vašeg narativa i treba da budu snažne i upečatljive.
8. Povezivanje poglavlja
Obratite pažnju na tok priče između poglavlja. Kako će se jedno poglavlje prirodno preliti u drugo? Glatke tranzicije održavaju ritam i interesovanje čitaoca.
To vam je kao one turske serije koje niko ne gleda 🙂 Uvek se na kraju serije desi neki preokret, neki pokret, izgovorena teška reč i kraj. Zašto? Pa da biste nastavili sa nestrpljenjem da čekate nastavak i sledeću epizodu.
To vam je call to action u copywriting-u, malo da pomenem i taj deo priče. Zar ne vidite kako je sve povezano. Ukoliko se bavite i content writing-om ili pišete svoj blog, sve ove korake možete koristite i za taj deo vašeg posla.
9. Uspostavljanje teme i poruke
U ovoj fazi, jasno definišete glavnu temu vaše knjige i poruku koju želite da prenesete čitaocima. Tema je suštinska ideja koja prožima celokupnu priču, dok poruka predstavlja dublje značenje koje želite da vaši čitaoci razumeju.
Razmislite o tome šta želite da vaša knjiga ostavi za sobom – da izazove neke promene ili jednostavno samo pružite smeh i zabavu?
Uspešna definicija teme i poruke pomoći će vam da ostanete dosledni tokom pisanja i da svoje likove i događaje usmerite prema ovom cilju.
10. Kreiranje osnovne strukture
Nakon što ste razradili osnovne elemente vaše priče, vreme je da ih organizujete u koherentnu strukturu. Razmislite o konkretnom rasporedu poglavlja i scena, kako bi se radnja prirodno razvijala. Definišite ključne tačke preokreta, zapleta i sl. Kreiranje strukture pomaže vam da vaša priča ima ritam i dinamiku, sprečava bespotrebno lutanje i omogućava čitaocima da se urone u svet koji ste stvorili, bez treptanja.
Molim lepo, to je vaša zasluga 🙂
A zašto je planiranje ovog tipa za knjigu važno?
Pa baš kao i svako drugo planiranje u životu. Samo na taj način možete stvoriti zanimljivo i značajno književno delo. Svaka faza zahteva pažljivo razmatranje, kritičko razmišljanje i kreativnost. Planiranje omogućava da se suočite sa izazovima i preprekama unapred, što vam olakšava pisanje kada dođe vreme za to.
Uz strpljenje, posvećenost i jasan plan, možete razviti priču koja će osvojiti čitaoce i ostaviti trajni utisak.
Kada prođete kroz sve ove korake i pisanje knjige privedete kraju, čeka vas možda još izazovniji zadatak. A to je kako izdati knjigu, možete objaviti knjigu samostalno ili pak preko izdavača. Onda vas čeka i marketing i promocija knjige, ali sve je to deo posla koji ćete sa lakoćom obavljati, ukoliko zaista volite da radite to što radite – a to je pisanje.
Srećno!